07 maart, 2007

استدلال


محمد رضای عزیزم در وبلاگش مطلبی را آورده و برای من کامنت گذاشته بود که نگاهی بکنم و نظرم را بنویسم

حسب الامرش همین کار را کردم ولی از آنجا که مراجعه کنندگان وبلاگش مثل خودش جوان هستند فکر کردم شاید از این نوشتار خوششان نیاید آن را اینجا می گذارم و لینکش را برایش می فرستم


مطلب محمدرضا را می توانید اینجا بخوانید


...................


محمد جان سوالت را خواندم و این چیزی را هم که می نویسم فقط به آن دلیل است خواسته بودی


قبل از هر چیز باید تکرار کنم که این نظر شخصی من است و می تواند مثل نظر شخصی هر کس دیگری اشتباه باشد

محمد جان تو اولین کسی نیستی که در این سال ها دیده ام و شنیده ام که از این گونه سوالات به ذهنش می رسد و مطرح می کند

الان مدتهاست که این چیزها را می شنویم

من فکر می کنم که این طیف ذهنیت بعضی وقتها اوج می گیرد و بعد فروکش می کند

در این طیف فکری ما معمولا توجه نمی کنیم که خواسته امان چیست، چه چیز را می خواهیم و چکار می کنیم و چکار باید بکنیم


با دقت و توجه در تاریخ دنیا و ملل مختلف می بینیم که همه کمابیش با چیزهائی که متعلق به آنها نبوده سر و کار داشت اند!!! حالا شاید درباره این تعلق بعدد صحبت کردیم


عزیز من، همه وقتی که به چنین جاهائی رسیده اند مثل ما ایرانی ها نایستاده اند آنها با ارداه ای محکم حرکت کرده اند و به جلو رفته اند و فقط ما ملت شریف هستیم که همه چیزمان و خواسته هایمان را درخواب آرزو می کنیم


مشکل ما عزیز من این تقویم و تاریخ نیست برای اینکه این مشکل هیچ قومی در هیچ کجای دنیا نبوده و نیست، مشکل ما اینست که هر وقت ما در تاریخمان و وضعیتمان به بن بست می خوریم و احساس ناتوانی می کنیم دنبال مستمسکی می گردیم که این وضعیت را به گردن او بیندازیم


محمد جان در همین وبلاگ من در دو جا مطالبی زیر عنوان " نسل مهمل و مضمحل ایرانی" آورده ام که اگر آنها را نخوانده ای می توانی اینجا آنها را بخوانی






عزیز من این که ما زیر کدام تقویم زندگی می کنیم هیچ فرقی نمی کند اینکه با روزهائی که در این تقویم وجود دارد چکار می کنیم مهم است

اگر الآن تقویم ما هجری نبود و مثلا اوستائی بود و یا پهلوی بود در شخصیت و کار ما ایرانیان چه تغییری حاصل می شد؟


من فکر می کنم که قبل از اینکه اجازه بدهیم این طیف ها در دور و برمان اجازه رشد بگیرند باید کمی به قبل نگاه کنیم و اینکه میلیون ها عمل اشتباهی که در تاریخ ما انجام شده است را مرور کنیم و فقط بسنده نکنیم به داشتن یک نفر که قبلا مثلا کار بزرگی کرده است ببینیم که در تاریخمان صد ها هزار اشتباه و ندانم کاری و قتل و غارت کرده ایم که هر انسانی را به خجالت وا می دارد


محمد جان زندگی بسته به درست فکر کردن و توجه کردن است هر چند هم که مشکل باشد و تلخ، باید ما ایرانیان بپذیریم که تا وقتی به خودمان نیائیم و شروع به سازندگی و آدم شدن نکنیم، این طیف های فکری می آیند


اول خدمتت گفتم: که اینها نظر شخصی من است که می تواند اشتباه هم باشد


اگر هم این نوشته به هر صورت و شکلی ناراحتت کرد، همینجا از تو عذرخواهی می کنم ولی اگر همین ها را نوشتم برای این بود و هست که دوستت دارم و تو خودت این را می دانی


یا علی

4 opmerkingen:

Anoniem zei

salam
mamnoon ke be comment man ahamiyat dadid va javabano dadid
vali taghvin faghat ye mesal az in hame bi hoviyati bood manzoore soale man door oftadegi az tamadone 2500 salamoon bood na taghvim irani
va bayad jesaratan begam man midoonam moshkelate ma az taghvimo in harfa gozashte
dar kol mamnoon az tavajohetoon
felan bye

Anoniem zei

mamnoon az inke be commentam ahamiyat dadid
manzoore man az mesal zadan taghvim neshan dadane bi hoviyati va door oftadan az 2500 sal tamadonemoon bood
jesaratan man midoonam moshkelate ma az taghvim va in harfa gozashte
dar kol mamnoon az tavajohetoon

Anoniem zei

mamnoon az inke be commentam ahamiyat dadid
manzoore man az mesal zadan taghvim neshan dadane bi hoviyati va door oftadan az 2500 sal tamadonemoon bood
jesaratan man midoonam moshkelate ma az taghvim va in harfa gozashte
dar kol mamnoon az tavajohetoon

Anoniem zei

ما همیشه چاکریم