25 maart, 2017

از ما گفتن بود - سینما




به جان خودم این دیگر آخرین بار است که می گویم. آقا جان چرا کسی به حرف من گوش نمی کند؟ هر چه که می گویم کسی گوشش بدهکار نیست، بعدا (گاهی  ، ماه ها و گاهی سالها بعد) می رسند دقیقا به همان جائی که گفته بودم. حالا بعضی ها وجدان دارند و می آیند اعتراف می کنند و بعضی ها هم نه. به هر حال از من گفتن بود.

1 – سینما
همانطور که قبلا هم گفته ام راه نجات سینمای ایران و مردم ایران از این سینما این است

الف – باید همه سوبسیدی های سینما و فیلم های سینمائی و تلویزیونی و سریال قطع شوند. این کار چند تا فایده دارد:

اول: این فیلم و سریال های مزخرفی که ساخته می شوند دیگر تولید نمی شوند (یعنی امکان دارد بشوند، اگر تولید کنندشان شخصی باشد و با پول خودش این کار را بکند که آنها هم وقتی بعد از اینکه چند کارشان با عدم استقبال مردم مواجه بشود و ضرر کنند دیگر این کار را نمی کنند)

دوم: مردم مجبور نمی شوند این تولیدات مزخرف و مهمل را ببینند و بیشتر وقت خواهند داشت که در منزل دور هم جمع شوند و با هم اختلاط کنند و ان شاء الله از وقتشان استفاده بیشتری بکنند.

سوم: از این موقع به بعد فیلمنامه نویسان سعی خواهند کرد چیزی بنویسند که بشود به آن فیلمنامه گفت، نه فقط در اسلوب نوشتن، بلکه با توجه به سوژه های بهتر و درست تر(الآن بیشتر از 95 درصد فیلمنامه هائی که نوشته می شوند غیر اسلامی و ضد اسلامی هستند، بعد ما توقع داریم که کشور گل و بلبل داشته باشیم و هیچ مشکلی نداشته باشیم) وقتی در فیلم ها و سریال ها همه چیز اشتباه به خورد مردم داده می شود، نمی توانیم انتظار داشته باشیم که مردم در اجتماع کارهایشان درست باشد. واقعا که بقول دوستان: مرغ پخته در دیس خنده اش می گیرد از این ساده انگاری ها.
کارگردان ها سعی خواهند کرد که فیلمنامه های خوب و درست و درمان انتخاب کنند و برای ایفای نقش کسانی را انتخاب کنند که بازیگری را بدانند و بفهمند و بلد باشند(انتخاب بازیگر یکی از علائم شناخت درجه شعور و درک هنری و سینمائی کارگردان است)

 ب – باید همه گروه های بازخوانی و تائید فیلمنامه ها، بازبینی فیلمها و سریال ها و دیگرانی را که اجازه ساخت و پخش این مهملات را می دهند عوض کرد و بجای آنها کسانی را گذاشت که مثلا اگر در هیئت تائید فیلمنامه است، لااقل بداند فیلمنامه چیست و چه نکاتی باید در آن رعایت بشود و ... آن وقت دیگر اینقدر فیلم بر اساس این فیلمنامه های مزخرف ساخته نمی شود که نه تنها از نداشتن گره ها و خط داستانی خوب برخوردار نیستند، حتی از داشتن ساده ترین نکته داستان فیلم و فیلمنامه نویسی که رابطه علت و معلولی است هم بی بهره اند.
بقیه گروه های تائید کننده و بازبینی و ... هم همینطور

خب اگر که این اتفاقات بیفتد! دیگر فیلم های ساخته شده با بودجه های شخصی مشکل مالی نخواهند داشت، برای اینکه تماشاگران با ازدحام خود سینما داران را کلافه خواهند کرد(الآن این اتفاق گاهی می افتد اما نه بخاطر اینکه فیلمی خوب است بلکه بخاطر حواشی آن)

این نظرات را اینجا آوردم تا بمانند و بعدا نگویند کسی نگفته بود

باقی هم بقایتان

یا علی

Geen opmerkingen: