25 augustus, 2010

نگاهی کوتاه به کتاب مفتاح الفلاح - شیخ بهائی



کتاب مفتاح الفلاح نوشته شیخ بهائی و ترجمه علی بن طیفور بسطامی است

که ضمیمه ای به نام ( رساله نور علی نور در ذکر و ذاکر و مذکور ) به قلم آیت الله حسن حسن زاده آملی را همراه دارد

رساله نور علی نور نوشته خوبی است اما در این کتاب زیاد قابل استفاده نیست برای اینکه نویسنده دائما مطالب را به کتاب ها و نوشته های دیگری ارجاع می دهد که چون خواننده

در دسترس ندارد تا به آنها مراجعه نماید بنابر از این رساله استفاده زیادی نمی تواند بکند.

البته این می تواند چندین دلیل داشته باشد

اول: اینکه انتشاراتی از یاد برده است که خواننده ها می توانند همگی دانش جویان دروس حوزوی نباشند و علاقمندانی باشند که می خواهند استفاده ای ببرند پس لزوما به همه کتابهای ذکر شده دسترسی ندارند.

دوم: این رساله برای جای دیگری با مناسبت دیگری و شرایط دیگری و مخاطبینی دیگر تهیه شده است که حالا بعنوان مقدمه این کتاب مورد استفاده قرار گرفته است

********

خود کتاب مفتاح الفلاح کتاب بسیار خوب و مفیدی است برای کسانی که می خواهند از عبادات و فریضه های خود کمال استفاده را بنمایند

حتی اگر کسی نتواند به همه این دستورات عمل نماید، اما مطالعه آن چشم را به گوشه های بسیار زیادی از این موارد باز می کند و انسان می تواند با یک نگاه باز دیگری به عبادات نگاه کند

به نظر این حقیر می توان این کتاب را بعنوان یک خودآموز و راهنما برای اعمال و عبادات روزانه استفاده کرد.

شاید بتوان آن را برای خود لیست کرد و به هر مقدار که وقت انسان اجازه داد به آن عمل کرد.

کتابی است بسیار جالب و مفید که خواند آن را به همه دوستان پیشنهاد می کنم

موفق باشید و التماس دعا

یا علی

2 opmerkingen:

آرزو zei

سلام آقای هادی آقا

ممنون، مطلب مفیدی بود. در ضمن اگر دوستانی علاقمندند این كتاب را بخوانند، می توانند در آدرس زیر كتاب را به صورت آنلاین مشاهده كنند

http://www.ghadeer.org/akhlagh/meftah_f/fehrest.htm

من رساله نور علی نور علی نور را سالها پیش به صورت كتابی جداگانه در عرفان خوانده بودم آقا هادی. می خواستم بدانم كه نظر شما كه مخالف عرفان هستید در مورد این كتاب چیست و آیا كل عرفان را نفی می كنید یا فرقه های خاصی را كه عقاید مخالف شرع دارند و مثلاً مقام حضرت علی (ع) را از خود خدا هم بالاتر می دانند؟

hadiaqa zei

آرزو خانم سلام
از پیغامتان و لینکی که گذاشته بودید ممنون، البته من نمی دانم منظورتان از چند سال پیش یعنی چقدر، ولی چند سال قبل که اینجا تشریف داشتید این کتاب را برای مطالعه خود من خدمتتان بعاریت دادم.
مشاله بعدی این است که نمی دانم چرا به این نتیجه رسیده اید که من با عرفان مخالفم، من سالهاست که دنبال عرفان هستم، من همیشه با این عرفان عهای ساختگی مخالف بوده ام،همان ها که شمه در پیفامتان عقاید مخالف شرع خوانده اید. به نظر این حقیر همه عرفان های ساختگی همه مجموعه ای از کلمات زیبائی هستند که می تواند عده ای ر فریب دهند، ولی نه محتوائی دارند و نه اثری، و همه هم نظری هستند، من فکر می کنم که عرفان باید عملی باشد وگرنه می شود همان مثل قدیمی چهارپائی کتاب چدن بر او.
سرتا را بیشتر از این درد نمی آورم از دیدن پیغامتان و تماس شما بعد از این مدت طولانی خوشحال شدم
ارادتمند
هادی