11 november, 2008

نگاهی به کتاب Zigeuner


کتاب

Zigeuner

یا کولی در هلند منتشر شده است

از خواندن این کتاب بشدت عصبانی شدم

این کتاب نوشته رضا کشاورزی است

در پشت جلد این کتاب نویسنده ایرانی مقیم هلند قادر عبدا... چند خطی قلمی کرده ، در باب اینکه این کتاب خوبیست و نویسنده کارش خوب است و باید منتظر رمان یا نوشته های آینده او بود

با نویسنده این کتاب که صحبت می کردم ناراحت بود که که از کتاب اسقبال خوبی نشده و او کلی ضرر کرده است

کتاب را به سرمایه شخصی اش چاپ کرده با تیتراژ 500 و فقط 300 تای آن به فروش رسیده

به او گفتم 300 تا کتاب در این کشور به ایرانیان فروختن خودش اگر رکورد نباشد لااقل بسیار خوب است

بعد او گفت که این کتاب را خودش به زبان هلندی نوشته و داده به چند نفری کع نگاهی بکنند و اصلاحی، در همان روز هم لطف کرد و به سابقه دوستی یکی از کتاب هایش را به من داد

در هفته بعد از آن که در آمستردام نبودم کتاب را با خودم برداشتم تا حالش را ببرم که حالم را گرفت

تکه هائی که در این کتاب هست داستان نیست

هر چند که روی جلد نوشته شده است کولی و چند داستان دیگر، از این که بگذریم زبان آن آنقدر بد است که من خارجی می فهمم که شاید صدها غلط تایپی و گرامری دارد آنقدر که اگر وسواس این را که بدانم این دوست ما اصلا چکاره است را نداشتم آن را از صفحه سوم به بعد کنار می گذاشتم

و تازه آنجا بود که تعجب کردم چطور این دوست ما 300 جلد از این کتاب را فروخته است ، خود من که فکر می کنم برای همان چند خطی بوده که آن نویسنده پشت جلد نوشته است

البته تقصیر این بزرگوار هم نیست

الآن دوره ای شده که هر که نمی تواند یک جعبه ساده را درست طراحی کند، کاری می کند و آن را مدرن می نامد

هر که هم نمی تواند یک خط درست و حسابی بنویسد، چیزی می نویسد و آن را مدرن یا پست مدرن می نامد

غافل از اینکه هر هنرمند به یاد ماندنی و ماندگاری که چیزی جدید به این دنیا ارائه داده است هر چند هم که مدرن بوده، قبل از آن می توانسته عالی نقاشی کند و بعد با ایده و فکر و تلاش مثلا کوبیسم را آورده یا سوررئالیسم و یا هر چیز دیگری را ، اما الآن ما فقط اسم ها را یاد می گیریم و نام ها را، گاهی کتابی هم می خوانیم و هر جا که صحبت شد می توانیم اظهار فضلی هم بکنیم، بدون اینکه بدانیم اصلا چه می گوئیم


خواندن این کتاب تجربه بزرگی برای من بود

روزی بزرگواری از من سوال کرد: چرا فلان نمایش را نمی روی

گفتم: مزخرف است

گفت: باید بروی تا اگر مزخرف است یاد بگیری مثل او کار نکنی


یا علی

Geen opmerkingen: