24 april, 2007

هفت سین 10


تخم مرغ هم می تواند نشانه باروری و آغاز زندگی باشد
اگر حال و حوصله و هنر رنگ کردن تخم مرغ را برای هر سال نداری، مثل من از دوست نقاشی تقاضا می کنی که روی یک تخم مرغ از جنس چوب یا آکاسیو برایت نقاشی کند و می توانی سالها آن را استفاده کنی


یا علی

2 opmerkingen:

Anoniem zei

دوست عزیز درود دوباره.درگیریهای ذهنی و کاری باعث شده بود که مدتی به فهرست وبلاگهایی که میخونم سر نزنم..خب باز وبلاگگردی رو شروع کردم و دوست دارم چند نکته رو اینجا در دنبال صحبتی که قبلا با هم داشتیم بگم.نوشتی که چون سبزه تنها نشانه ای در هفت سین هست که خوردنی نیست دلیلی نمیبینی که اون رو درست کنی و داشته باشی!!!!چرا فکر کردی که باید همه نشانه ها خوردنی و استفاده کردنی باشه؟؟ و بعد نتیجه بگیری که پس این یکی به درد نمیخوره.اصلا میدونی چرا نمیتونی سیزده به در و چهارشنبه سوری رو با هفت سین تو یک کاسه بریزی؟ چون ذهن مذهب گرا- ونه الزاما منطق گرا-شما بهت اجازه نمیده که با آتش و عدد سیزده کنار بیای و اونهارو برپایه همون ذهن مردود میدونی و با تعصب حتی حاضر نیستی نزدیکشون بشی..هادی جان فکر میکنی چند درصد از کسانی که چهارشنبه سوری از آتش میپرن اعتقاد دارن که زردیشون رو به اون میدن و سرخی آتش رو میگیرن..چند نفرشون میرن به طبیعت که نحسی سیزده رو بدر کنن؟؟این دو روز فقط بهانه ای هست که مردم در کنار خانواده و دوستان شادی کنن و عین حال به بهانه یک آیین مشترک با هم باشن . و تو همین رو هم صحیح نمیدونی؟ هادی عزیز آیا تو به تمام نکات زندگی و حتی دین و مذهب اینقدر بنیادی و عمیق نگاه میکنی..آیا همه ارکان دینی که ببهش اعتقاد داری رو هم از این صافی گزروندی؟یااین تنها سنگ محکیه که نصیب کیش و آیین ایرانی باید بشه..آیا همین یا علی که آخر هر نوشته مینویسی بر پایه دلیل و منطق نوشته شده یا احساسی و بر اساس ایمان و اعتقاده؟دوست من اینها قسمتی از هویت انسانی و فرهنگیه ما ایرانیهاست و من اعتقاد دارم که باید حفظش کنیم.بهش ارزش و احترام بگزاریم.تا مجبور نشیم ار سال از گوگل گداییه عوض کردن آرمش رو در نوروز کنیم.یا یک فیلم زپرتی نتونه هزاران سال فرهنگ مارو زیر سوال ببره.هادی عزیز سخن بسیار هست که مجالی در اینجا نیست گه زیاده گویی کنم در پایان چند دو نکته کوچیک رو میگم.و یک خواهش و یک پیشنهاد دارم.
اول:سماق برای مکیدن نیست بلکه نشانه ای از رنگ خورشید هست.
دوم: سیب نشانه زیبایی است .
خواهشم اینکه واقعا اگه میخوای هفت سین داشته باشی کمی سعی کن که خوبشو درست کنی وگرنه واقعا اجباری نیست.خیلی از ایرانیها هستن که اصلا هفت سین ندارن و نمیگزارن.پیشنهادم هم اینکه اگه خواستی بازم هفت سین رو اینطوری بچینی..اسم همه نشانه هارو رو تکه کاعذهای کوچک بنویس و همه رو بچین کنار هم.اینطوری هم راحتتره هم خرجش کمتره.هم میتونی هرسال ازشون استفاده کنی.
با تشکر علیرضا

hadi zei

علیرضای عزیز سلام
از این که دوباره به اینجا سر زدی ممنون. در ادامه صحبتی که داشتیم، فکر می کنم که قبلا هم گفته بودم که: به نظر من این که در آن زمان که این سنت و رسم بوجود آمده است چیزی را فقط ساخته باشند که در سفره هفت سین بکذارند و هیچ استفاده دیگری نداشته باشد بعید است، اگر آئی ها و مراسم و سنت های فرهنک های دیگر را نگاه کنیم هر کدام چیزی را از دور و بر خودشان انتخاب می کرده اند و از آن برای برپا داشتن آن آئین استفاده می کرده اند بنابر این من فکر می کنم آن وقتها با الآن که مثلا روز والنتین را با خرید کالا هائی که شکل قلب هستند به عنوان سمبل عشق استفاده می کنند فرق می کند.
این که سیزده بدر و جهارشنبه سوری را هم با عید نوروز یک کاسه نمی کنم برای اینکه هیچ ربطی چه از نظر محتوائی و چه از نظر شکل و ارائه آن نمی بینم / قبلا هم خواسته بودم که اگر کسی چیزی با مدرک در مورد ذلائل شروع این رسوم و مکان شروع آن و محتوای آنها دارد ممنون می شوم که بدانم! هیچ ربطی هم به ذهن مذهب گرا و نه لزوما منطق گرای من ندارد.اگر مردمی هم روز جهارشنبه سوری بدون داشتن هیچ ذهنیتی و بدون دانستن معنا و مفهوم این سنت و بدون اینکه بدانند چه می گویند آن را انجام می دهند پس مسلما نباید اگر کسی چیزی شکی در مورد آنها کرد داغ کنند و خودشان را به در و دیوار بزنند که این از سنت های ماست و مت باید ... وبلاگ ها را دوری بزن تا برای گفته هایم مدرک کافی پیدا کنی.برای رفتن با دوستان و خوش بودن هم خود تو می توانی هزاران دلیل پیدا کنی و من هم با این بیرون رفتن و خوش بودن هیچ مخالفتی که ندارم هیچ بلکه خود من همیشه در صدد پیدا کردن این موقعیت ها هستم و اگر دست بدهد غافل نمی شوم.در مورد بقیه نکات زندکی و حتی دین و مذهب هم من سعی می کنم که همینطور رفتار کنم اگر گاهی موفق نمی شوم و یا شعورم از اینی که هست بیشتر نمی شود ناراحت نیستم برای اینکه هر کسی را مقداری است هر چند که من سعی خودم را می کنم تا این مقدار را بالاتر ببرم.این علی پائین نوشته هایم هم بر اساس ایمان و اعتقاد من است که سعی کرده ام در حد فهمم آن را برای خودم ثابت کنم. اینکه هویت انسانی ما چه رابطه ای با همیت فرهنگی ما دارد من ارتباطش را نمی فهمم چون اگر به هر دلیلی هویت فرهنگی ما آسیب ببیند همیت انسانی ما هم زیر سوال می رود و این بنظر درست در نمی آید.من ایرانیم و به ایرانی بودن خودم افتخار می کنم ولی هیچوقت از گوگول نخواسته ام تا آرمش را برای سال خو عوض بکند چون فکر می کنم که چیزی به ما اضافه نمی کند همچنین عقیده دارم که اگر چیزی داشته باشیم یک فیلم به قول تو زپرتی نمی تواند آن را زیر سوال ببرد. از اینکه برایم مفهوم سماق و سیب را نوشته ای ممنون اما معلوم می شود نوشته ام را درست نخوانده ایم زیرا مکیدن آن وجه شوخی آن بود، دوم: لطف کن و دلائل این معانی را هم برایم با مدرکش بفرست تا سوال بعد بتوان در وبلاگم با دلیل چیزهائی بنویسم.را های زیادی برای چیدن هفت سین وجود دارد که من راه زیباتری از نوشتن اسم آنها روی کاغذ را پیدا کرده ام. باز هم ممنون.
قربانت هادی آقا